Followers

belajar no 1 tapi dakwah bukan no 2

19 March 2011





 teringat zaman persekolahan waktu muda-mudi dulu. jika di Kolej Islam,biah memberi tazkirah antara yang tidak boleh dipisahkan dengan warga kolej. baik di surau,di floor,di kelas hatta di dewan terbuka dan dewan besar. slot tazkirah pasti ada walaupun sekejap

para pelajar sentiasa dihidangkan dengan pelbagai santapan berunsurkan rohani disamping tidak mengenepikan segala yang memberi manfaat dalam kehidupan duniawi.




jika di Kolej Islam,usaha-usaha dakwah ini sentiasa dihidupkan dan didedahkan kepada para pelajar.dari golongan pelajar hinggalah kepada golongan pentadbir,dakwah terus berjalan tanpa mengenal gender dan jawatan.



dari sini,saya mula terdedah dengan suasana yang sentiasa memberi tunjuk ajar kepada semua untuk tidak sesekali memandang usaha dakwah sebagai kerja yang remeh dan ringan. saya dan sahabat-sahabat pelajar yang lain sentiasa diingatkan dengan kewajipan untuk berdakwah dan janji-janji Allah kepada mereka yang bekerja untukNya. ayat yang popular dalam kalangan kami waktu ketika itu

[47:7] Hai orang-orang mu'min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.


dari sekolah lah fahaman untuk sentiasa berjuang dan berdakwah untuk mengajak manusia agar sentiasa ingat dan kenal siapa itu Allah terus disemai dalam diri setiap pelajar

samada kita sibuk dengan kelas-kelas tambahan,kerja rumah,tugasan program atau apa jua yang berciri duniawi,segalanya akan dipastikan untuk tidak tertinggal dari diadun dengan segala yang berunsur ukhrawi. sebab itu walau sibuk dengan study,dakwah jangan tinggal

para muzakkir juga selalu berulang kali dengan ayat "belajar no 1,tapi dakwah bukan no 2".

teori ini selalu dicanang dalam kalangan semua. namun,dari sudut praktikal adakah ianya juga berjaya?

ini lah yang menjadi dilema kepada setiap warga kolej. apatah lagi bagi batch yang akan menduduki peperiksaan awam. keadaan ketika itu seolah-olah hidup dan mati kita hanyalah untuk periksa. segala yang tidak berkaitan dengan peperiksaan diabaikan dan tidak diendah.

bukan niat saya untuk menyalahkan peperiksaan. saya pun tidak layak nak memberi sebarang komen tentangnya. result periksa saya pun bukanlah baik mana pun. tak mencapai 12A1 pun.

tapi,izinkanlah saya bercakap atas kapasiti diri sebagai seorang yang mempunyai tanggungjawab untuk memberi peringatan kepada sahabat-sahabat yang lain. kita adalah MUSLIM. para sahabat yang membaca juga,letakkanlah diri dalam kelompok insan bergelar muslim yang sentiasa berhajat kepada peringatan.

peringatan yang bukan hanya untuk diri para sahabat. tapi ianya lebih besar kepentingan untuk diri saya sendiri.

peringatan yang dengannya,moga-moga kita akan terus mendaulatkan Islam di serata tempat walau apa jua komitmen kita di dalam dunia ini.

samada bekerja,belajar ataupun berprogram jangan lupa tanggungjawab menyebarkan dakwah dan Islam itu tidak terabai.

di dunia ini,kita sering kali tersilap. syaitan berjaya menipu kita. kita terpengaruh dengan ajaran Yang Terlaknat itu. kita dikaburkan dengan kejayaan bersifat sementara. kejayaan yang lebih abadi itu sering kita abaikan dan lalai akannya

kita lupa untuk bertanya kepada diri akan kejayaan mana yang kita mahu.adakah sekadar di dunia? atau sekadar di akhirat?

pertimbangan akhirat inilah yang membuatkan ramai terlepas pandang dek kerana laluan untuk ke sana begitu sukar hingga ramai yang tewas dan terkandas di tengah jalan.

bermujahadah dan bekerja untuk Islam menjadi perkara yang sukar dalam anggapan sesetengah insan. tidak ramai yang mahukannya

kita lebih rela untuk rugi di akhirat dengan membiarkan diri agar terus hanyut ditelan kemewahan dan kekayaan dunia yang ternyata tidak akan kekal sama sekali berbanding bersusah di dunia yang hanya buat sementara waktu bagi meraih cintaNya,redhaNya di akhirat kelak.

biarlah jika ada yang katakan "ala,ilmu pun tak kemana,ini nak dakwah je","sikit-sikit cerita pasal khalifah.belajar pun tak lepas lagi". paling penting,kita tahu matlamat dan hala tuju hidup seorang muslim disamping tidak mengenepikan urusan pembelajaran di kelas-kelas,di kuliah bersama para guru yang sentiasa gigih dan sabar dalam mendidik anak bangsanya

Ya Allah,Kau golongkanlah kami dalam kalangan hambaMu yang sentiasa dambakan cintaMu dan juga cinta Rasul-Mu. jadikanlah kami hamba yang akan terus menjadikan nafas dan darah yang mengalir dalam tubuh ini hanya untuk agamaMu...

Click Here to Read More..
Share

berinteraksilah dengan kehidupan

09 March 2011


Kehidupan ini mempunyai seribu satu erti dan makna. Dalamnya ada mengandungi pelbagai pelajaran bagi mereka yang ingin mengambil pelajaran daripadanya. Kehidupan ini tidak semudah yang disangka oleh golongan yang sambil-lewa dan tidak sesusah yang disangka oleh golongan yang tamak dan bergantung kepada dirinya semata-mata.

Hidup ini suatu lapangan, tempat di mana Allah s.w.t. menyempurnakan kehambaan para hambaNya yang ingin menyempurnakan kehambaan diri mereka kepadaNya. Hidup ini suatu peluang, tempoh untuk para hambaNya menzahirkan rasa kesyukuran, kesabaran dan keredhaan kepadaNya, yang merupakan antara ciri-ciri kehambaan kepadaNya.

Manusia yang leka daripada hakikat dirinya yang sekadar seorang hamba kepada Tuhannya, secara tidak langsung akan menghadapi kesulitan dalam berinteraksi dengan kehidupan itu sendiri. Ini kerana, apa yang dicari hanyalah kepuasan nafsu diri, kelazatan yang memberi manfaat kepada kepentingan diri sendiri, tanpa menghayati makna kehidupannya yang lebih sempurna, iaitu dirinya hidup sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakannya daripada tiada kepada ada, iaitulah Allah s.w.t. yang Maha Pencinta.

Seseorang yang hidup semata-mata untuk kepuasan nafsu dan kepentingan diri, kerana tidak menghayati hakikat kehambaan diri, pasti tersalah dalam berinteraksi dengan kehidupan ini, sehingga membawa kepada terasa terbeban dengan sebuah kehidupan yang sementara ini. Apa yang dikejar selalunya tidak dapat. Apa yang didapatinya juga tidak akan kekal bersamanya setelah dia mati. Di mana nilai sebuah kehidupan bagi manusia yang semacam ini?

Bagi seseorang manusia yang menghayati makna kehambaan diri kepada Tuhannya, pasti akan memahami kehidupan ini dengan maknanya yang lebih luas dan sempurna. Kebendaan dan duniawi tidak lagi berkuasa menawan kebahagiaan dan kelapangan hati dan jiwanya. Dia tahu, hidup ini ialah untuk menterjemahkan makna kehambaan diri kepada Allah s.w.t. dengan menunaikan ketaatan kepadaNya secara zahir mahupun batin.

Bertolak daripada itulah, akhirnya seseorang mula memahami bahawasanya, seluruh kehidupan ini, samada berkaitan dengan ketentuanNya mahupun penetapan hukum-hakamNya, merupakan penzahiran "interaksi" Tuhannya kepadanya. Seseorang hamba yang sentiasa menghadirkan rasa kehambaan diri kepadaNya dalam segenap tindakannya dalam kehidupannya, akan turut merasai kehadiran muamalah (interaksi) Tuhannya kepadanya melalui segala yang berlaku dalam kehidupannya.

Bermula dengan menunaikan ketetapan syariat dan hukum Allah s.w.t. dalam kehidupannya, maka penghayatan terhadap makna syariat yang dilaksanakannya dengan jiwa hamba mula bersinar dalam hatinya. Dia mula melihat hakikat di sebalik syariat dengan pandangan zauqi (perasaan rohani) kurniaan Ilahi. Dia mula menghayati bahawasanya, syariat ialah bukti kewujudan dan kehendak Tuhan yang menciptakan dan mentadbirnya dan seluruh alam ini.

Bertolak daripada itu juga, takkala dia menunaikan ketaatan batin (hati) kepada Tuhannya, dengan sifat-sifat mahmudah seperti ikhlas, jujur, tawadhuk, istiqomah, sabar, syukur, redha dan sebagainya, maka dia mula mengenali hakikat ketentuan Allah s.w.t. dalam segenap kehidupannya.

Apabila dia ditimpa sesuatu yang berat terasa oleh nafsu dan dirinya, maka di situlah peranan seseorang hamba dalam menzahirkan kehambaannya kepadaNya dengan melahirkan sifat "sabar" terhadap ketentuanNya yang menimpanya tersebut. Dia juga menzahirkan rasa lemah di hadapan Allah s.w.t. dengan mengembalikan ketentuanNya kepadaNya, dengan mengadu masalah yang menimpanya kepada Allah s.w.t. yang mengujinya dengan ketentuan tersebut, dalam rangka semata-mata untuk menagih keredhaan dan bantuanNya.

Seseorang hamba yang mengadu masalahnya kepada Allah s.w.t. dalam rangka untuk menzahirkan kelemahan dirinya kepadaNya berbeza dengan seseorang yang mengadu kepada Allah s.w.t. akan masalahnya dalam bentuk membangkang ketentuanNya.

Adapun seorang hamba yang mengadu masalahnya kepada Allah s.w.t. dalam rangka untuk menzahirkan kelemahan diri kepadaNya, tujuannya hanyalah untuk menzahirkan hakikat diri yang "lemah" dan sentiasa memerlukan bantuanNya dalam menghadapi ketetapanNya, sedangkan orang yang merungut di hadapan Allah s.w.t. mengenai ketentuanNya ke atasnya bertujuan untuk menzahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap ketentuanNya yang tidak mengikut kehendak dan keinginan nafsu dirinya.

Mengadu dengan tujuan menzahirkan rasa lemah kepada Allah s.w.t. tidak mengandungi unsur mempertikaikan ketentuan Allah s.w.t., tetapi sekadar memohon rahmat dan bantuan Allah s.w.t. agar dia mampu menghadapi ketentuanNya dengan bantuanNya. Adapun orang yang merungut kepada Allah s.w.t. membawa maksud mempertikaikan ketentuan Allah s.w.t. dan terkadang boleh membawa kepada menyalahkan Allah s.w.t., seolah-olah dia lebih pandai dari Allah s.w.t.. Berbeza antara menzahirkan rasa lemah dengan menzahirkan kepandaian diri di hadapan Allah s.w.t..

Oleh kerana itu, Imam Abu Al-Hasan As-Syazuli yang menghayati makna kehambaan ini mengungkapkan ungkapan penuh adab di hadapan Allah s.w.t. dengan berdoa (dalam hizb al-kabir):

"Wahai Tuhanku. Aku tidak memohon agar tertegahnya apa yang Engkau mahu tentukan ke atasku. Tetapi, aku memohon sokonganMu (kepadaku) dengan bantuanMu kepadaku dalam setiap ketentuanMu ke atasku"

Nilai kehambaan ini juga pernah diungkapkan oleh Saidina Rasulullah s.a.w. dalam doa Baginda s.a.w. ketika di Thaif dengan berdoa:

"Wahai Tuhanku, aku mengadu kepadaMu akan lemahnya diriku…".

Nilai-nilai mengadu dalam rangka meminta bantuan daripadaNya dan menzahirkan kelemahan diri dan keperluan kepadaNya merupakan antara nilai kehambaan yang tertinggi dalam diri seseorang hamba kepada Tuhannya.

Oleh yang demikian, hamba yang beradab dengan adab kehambaan tersebut mula menzahirkan rasa memerlukannya dan bersabar dalam rangka untuk membuktikan kehambaan diri kepadaNya dengan sentiasa mengharapkan bantuan daripadaNya.

Adapun takkala dia ditimpa sesuatu yang menyenangkan diri dan nafsunya, samada kesenangan dalam bentuk kebendaan, rezeki, jodoh dan sebagainya, maka dia akan menzahirkan rasa kesyukuran kepadaNya dengan mengembalikan segala kebaikan yang didapatinya kepada Allah s.w.t., bukan menyandarkan kebaikan tersebut kepada usaha dirinya sendiri.

Inilah nilai kehambaan yang agung dalam diri seseorang manusia, di mana dia sentiasa berasa menghargai setiap kebaikan dalam kehidupannya kerana menghayati bahawa semua kebaikan adalah daripada Allah s.w.t., Tuhan yang Maha Pemurah.

Dengan rasa syukur tersebut, maka Allah s.w.t. menganugerahkan makrifatuLlah (mengenal Allah s.w.t.) kepadanya, dan menganungerahkan kefahaman tentang rahsia-rahsia muamalah Allah s.w.t. dalam segenap kehidupannya. Inilah kelebihan daripada sifat syukur yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. yang berfirman dengan maksud: "jika kamu bersyukur, Aku akan tambah buatmu akan nikmat"… Penambahan nikmat yang agung adalah, kefahaman tentang hakikat diri, hakikat kehidupan dan hakikat ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupannya seharian.

Hidup ini ialah tempat bemualamah secara beradab. Bagaimana seseorang ingin beradab dalam bermuamalah dengan Allah s.w.t. melalui kehidupannya, sedangkan dia tidak mengenal hakikat dirinya sebagai hamba Allah s.w.t. yang perlu beradab kepadaNya, tidak mengenali hakikat kehidupan yang merupakan tempat menzahirkan adab kepada Allah s.w.t. dalam berinteraksi kepadaNya dan tidak mengenali Allah s.w.t., Tuhan yang ingin menyempurnakan adab kehambaannya melalui kehidupannya?

Dalam hidup ini terkandung risalah-risalah Allah s.w.t. dalam segenap detik dalam kehidupan kita, jika hati kita sentiasa hadir dalam bermuamalah denganNya dengan adab kehambaan kepadaNya. Sabar dan syukur merupakan dua sayap utama bagi kerohanian seseorang hamba dalam menuju keredhaanNya. Setelah seseorang mencapai istiqomah dalam sabar dan syukur dalam segenap kehidpannya terhadap setiap ketentuanNya dengan bantuan Allah s.w.t., maka dia akan dianugerahkan rasa redha kepada Allah s.w.t. dalam setiap ketentuanNya.

Pada darjat "redha" inilah, seseorang manusia tidak lagi merasai beza antara ketentuan dengan ketentuan, tiada merasai susah ataupun senang, kerana hatinya sentiasa fokus kepada mencari keredhaan Allah s.w.t. di sebalik setiap ketentuanNya, dan menghadapi setiap ketentuanNya dengan pandangan redha kepada Allah s.w.t.. Sesungguhnya, redha kepada Allah s.w.t. ini merupakan darjat yang teragung yang dicapai oleh seseorang hamba Allah, kerana seseorang tidak akan meredhai Allah s.w.t. melainkan setelahmana Allah s.w.t. meredhainya dan berkehendak supaya dia juga meredhaiNya.

Kehidupan ini sebuah perjalanan dalam muamalah kehambaan seseorang hamba dengan Tuhannya. Nilai kehidupan adalah pada penghayatan seseorang terhadap makna kehambaan dirinya dalam kehidupannya, makna kehidupannya selaku hamba kepada Tuhannya dan makna ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupannya selaku hambaNya. Tanpa makna-makna tersebut, kehidupan tiada erti bagi seseorang manusia. Hidup tanpa "makna", yang tinggal hanyalah "makan". Makan, minum, tidur dan sebagainya, dalam rangka memenuhi nafsu di sekitar usianya yang semakin menuju kesudahan. Akhirnya, dia di sisi Allah s.w.t. bagaikan binatang, bahkan lebih sesat dan rendah daripada binatang, kerana tidak menghargai nilai kehidupannya sebagai manusia yang penuh dengan makna-makna yang mulia.

Masalah kemurungan, kesedihan, penderitaan dan rasa malang manusia sebenarnya bukanlah kerana gagal menanggung ketentuan Allah s.w.t., tetapi masalah-masalah tersebut kembali kepada "tidak memahami makna di sebalik ketentuanNya" lalu membawa kepada kegagalan dalam berinteraksi dengan ketentuanNya sebagaimana yang sepatutnya. Tanpa menghayati makna kehambaan diri, makna kehidupan yang merupakan medan menyempurnakan kehambaan dan makna ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupan, maka seseorang akan mencari kebahagiaan yang bukan sebenarnya suatu kebahagiaan, akhirnya dia terus menderita dan menderita dalam rangka untuk mencari kebahagiaan menurut persepsinya.

Kebahagiaan bukan pada kepuasan nafsu, tetapi pada terealisasinya kehambaan diri kepada Allah s.w.t.. Kekayaan itu ialah kekayaan jiwa, seperti yang diberitahu oleh Baginda s.a.w. yang mulia. Hidup ini bukan tempat setiap orang cari apa yang dia mahukan, tetapi hidup ini ialah tempat setiap orang menunaikan tujuan asal dirinya diciptakan. Kalau mahu terus mencari makna kebahagiaan selain makna yang diingini oleh Tuhan, maka setiap langkahmu dalam mencarinya adalah suatu penderitaan. Akhirnya, yang kamu himpunkan hanyalah penderitaan demi penderitaan.

Wallahu a'lam…

Click Here to Read More..
Share

Peperangan Dan Jihad Dalam Islam

26 February 2011




Dalam istilah bahasa, jihad datangnya dari perkataan ' ' yang bermakna "menggunakan segala usaha dengan bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu". Dengan istilah ini, kita mungkin berjihad ketika belajar dengan menghadapi peperiksaan. Tetapi "Jihad" dalam definisi syara' hanya boleh membawa satu makna iaitu "menentang orang kafir di medan pertempuran dan menghapuskan segala rintangan terhadap da'wah bagi menjadikan kalimah Allah (Islam) itu tinggi setinggi-tingginya".

Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Saya telah diperintahkan untuk memerangi orang ramai sehingga mereka berkata . Dan sekiranya mereka berkata demikian, maka mereka telah menyelamatkan darah (nyawa) serta harta benda mereka kecuali apa yang hak (dengan sebab)."

Dan Rasulullah s.a.w. juga bersabda:

" Jihad telah wujud semenjak Allah s.w.t. mengutuskan saya dan (berterusan) sehingga yang terakhir di antara ummah saya memerangi Dajjal. Tiada kezaliman (seseorang) yang zalim atau keadilan (seseorang) yang adil akan menghentikannya."

Seringkali Jihad didalam Islam di salah ertikan sebagai suatu ajaran yang menggalakkan keganasan. Apakah sebenarnya konsep Jihad didalam Islam?
Huraian dibawah ini boleh menjelaskan persoalan tersebut.

Peperangan secara umumnya bererti pertikaian di antara dua buah negara atau lebih, di mana pihak-pihak yang terlibat menggunakan kekuatan senjata dengan maksud untuk mengalahkan pihak lawan atau untuk mengenakan syarat-syarat perdamaian ke atas pihak yang kalah mengikut kehendak pihak yang menang. Peperangan dalam Islam adalah dikenali dengan jihad.

Allah s.w.t. berfirman di dalam Surah At-Taubah ayat 29 berbunyi:

Maksudnya:

"Perangilah orang-orang yang tidak beriman dengan Allah dan Hari Kemudian, yang tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan Allah dan rasulNya dan tidak pula beragama dengan agama yang benar (iaitu) di antara ahli kitab kecuali mereka membayar jizyah dengan kepatuhan yang rela dan merasa diri mereka ditawan."

Allah s.w.t. berfirman di dalam Surah At-Taubah ayat 36 berbunyi:

Maksudnya:

"Perangilah orang-orang musyrik semuanya, sebagaimana mereka memerangi kamu semua"

Di dalam Al-Quran terdapat 121 ayat yang menyentuh persoalan memerangi orang kafir, perkataan-perkataan Bahasa Arab mungkin membawa pelbagai makna, tetapi dengan ketibaan Islam, beberapa perkataan Arab telah dihadkan maknanya kepada satu istilah sahaja iaitu istilah syara'.

Ta'rif Pengganas

Hakikat keganasan sebenar ialah perlakuan ganas seseorang terhadap orang lain dengan cara batil, atau dengan kata lain merampas dan mengetepikan hak orang lain dengan perbagai cara termasuk membunuh dan sebagainya. Jadi, keganasan itu adalah suatu kezaliman yang besar.

jika merujuk kepada makna yang diberi DBP pula,keganasan itu lebih kepada kebuasan,kebengisan atau perlakuan yang tidak meghiraukan undang-undang dan tidak meghormati sesuatu kelompok manusia yang lain

Oleh kerana Islam seringkali dikaitkan dengan pengganas. Maka ta'rif pengganas yang sebenar perlulah diperjelaskan kepada masyarakat umum.
Keganasan adalah suatu tindakan yang melampau yang ditentang oleh semua agama. Islam melarang bukan sahaja keganasan di masa aman bahkan keganasan di masa perang.

Islam juga mengharamkan perlakuan ganas terhadap orang lain. Apabila adanya mayat-mayat orang Islam yang dikelar, yang di cincang, Islam mengharamkan kita bertindak balas seperti perlakuan musuh.

Oleh kerana itu, kita perlu suatu takrif, definisi yang lengkap berhubung dengan keganasan ini. Difahamkan bahawa ada persidangan di Bangsa-Bangsa Bersatu bagi membincangkan tentang keganasan ini. Suatu takrif yang tepat bukan sahaja untuk mengatasi keganasan bahkan bagi mencari punca sebenar keganasan berlaku perlulah dilakukan.

Berkenaan dengan takrif `keganasan', kita khuatir kerana siapa sahaja boleh dituduh menjadi pengganas. Kadang-kadang ada orang yang berjuang untuk membebaskan negara mereka daripada penjajahan, mereka ini biasanya ditakrif sebagai pengganas ,mereka diburu. Sebaliknya sekiranya mereka menang, mereka tidak lagi dikatakan pengganas.

Sebab itu kita perlu suatu ta'rif dan pengertian yang adil dan tepat tentang pengertian sebenar pengganas. Adakah tepat untuk mengatakan bahawa mereka yang memperjuangkan kemerdekaan di negaranya sendiri akibat cengkaman penjajah boleh dicop sebagai pengganas?

Perbezaan Antara Jihad Dan Keganasan

Jihad adalah alat yang digunakan oleh negara Islam untuk menyebarkan serta menyampaikan syi'ar Islam. Ianya digunakan sebagai tindakan fizikal menghapuskan segala halangan kepada dakwah Islam dan dengan cara inilah Islam dibawa keseluruh kawasan negara Islam baik pada zaman Rasulullah mahupun zaman para sahabat dan begitu juga di zaman khulafa' yang seterusnya.

Ianya mempunyai tiga peringkat. Yang pertama, penduduk disesuatu kawasan itu akan diajak memeluk Islam, dan mereka akan diberi tempoh untuk mengkaji dan memahami Islam; sekiranya mereka menolak mereka akan dipelawa menjadi rakyat negara Islam dengan membayar 'jizyah' dan Islam akan diimplimentasikan ke atas mereka, dan mereka akan diberikan hak -hak yang sama seperti mana-mana umat Islam.

Perlulah difahami bahawa jihad hanyalah untuk menghapuskan rintangan terhadap dakwah kepada Islam; bukan untuk menakluk atau memperhambakan mana-mana kaum dan bukan untuk membina empayar dan tidak sekali untuk memaksa seseorang itu memeluk Islam.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Tidak ada paksaan dalam agama..." (Al-Baqarah: 256)

Islam tidak bermaksud untuk mengangkat sesuatu bangsa dengan menjajah bangsa yang lain. Apa yang dipentingkan oleh Islam ialah kebahagiaan dan keamanan manusia seluruhnya.

Untuk tujuan itu, Islam mempunyai teori dan manhaj yang tersendiri. Mana-mana teori dan manhaj yang bercanggah dan cuba menghapuskannya akan ditentang oleh Islam.

Islam mahukan bumi bukan untuk menakluki, menjajah dan memeras kekayaannya. Tetapi apa yang dikehendaki oleh Islam ialah supaya manusia yang berada di atas bumi ini dapat mengekalkan kemuliaan mereka sebagai makhluk yang dimuliakan oleh Allah s.w.t. seperti firman-Nya dalam Surah Al-Israa' ayat 70 berbunyi:

Maksudnya:

"Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.''

Jadi untuk mencapai objektif yang agung ini, maka Islam bersedia menggunakan seluruh kekuatan dan pelbagai cara serta usaha. Perjuangan yang berat ini adalah dikenali sebagai jihad.

Jihad dalam Islam iaitu jihad untuk memberikan kebebasan yang sempurna kepada setiap manusia di seluruh dunia, jihad membebaskan manusia dari memperhambakan diri ('ubudiyah) kepada sesama manusia untuk digantikan dengan pengabdian yang sebenar iaitu memperhambakan diri semata-mata kepada Allah, Pencipta Alam Yang Maha Esa. Inilah alasan untuk jihad. Inilah satu-satunya alasan yang terdapat dalam jiwa setiap pejuang Muslim.

Pernah seorang ketua tentera Parsi yang bernama Rustum bertanya kepada Rabei' bin Amer, Huzaifah bin Muhsin dan Al-Mughirah bin Shu'bah di dalam peperangan Qadisiyah:

"Apakah tujuan kamu ke mari?'' Mereka menjawab: "Allah mengutuskan kami untuk mengeluarkan siapa yang mahu, dari memperhambakan diri kepada manusia, kepada memperhambakan diri kepada Allah Yang Esa. Mengeluarkan manusia dari kesempitan dunia ini kepada keluasan-Nya. Mengeluarkan manusia dari kezaliman kepada keadilan . Supaya Rasul itu mengajarkan makhluk Allah dengan agama-Nya. Sesiapa yang menerima cara hidup ini maka kami akan mengembali dan memulangkan negerinya. Tetapi sesiapa yang enggan maka kami akan terus memeranginya sehingga kami syahid ataupun menang.''

Selain daripada itu jihad adalah untuk mengekalkan keadilan dan keimanan di atas muka bumi ini. Ayat berikut ada menyatakan hal ini seperti firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-Baqarah ayat 251 yang berbunyi:

Maksudnya:

"Dan kalaulah Allah tidak menolak setengah manusia (yang ingkar dan derhaka) dengan setengahnya yang lain (yang beriman dan setia) nescaya rosak binasalah bumi ini, akan tetapi Allah sentiasa melimpah kurnia-Nya kepada sekalian alam.''

Dalam ayat ini perang dibenarkan dengan tujuan untuk mengelak 'kerosakan bumi', di mana jika perang tidak dilakukan maka muka bumi akan menjadi rosak akibat perbuatan orang-orang yang zalim. Atau dapat dikatakan juga bahawa perang itu perlu sebagai cara untuk menyelesaikan masalah-masalah kemasyarakatan.

Firman Allah s.w.t. lagi dalam Surah Al-Hajj ayat 40 - 41 yang berbunyi:
Maksudnya:

"Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani) dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi) dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya (agama Islam),
sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa. Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.''

Dalam ayat ini pula, jihad itu diperlukan untuk mempertahankan dan mengekalkan keimanan kepada Allah Subhanahu Wataala. Jika perang tidak dilakukan dan tidak dibenarkan, maka keimanan akan pupus dari muka bumi kerana tempat-tempat ibadat dimusnahkan oleh musuh-musuh Allah s.w.t.

Seterusnya ayat ini menyatakan bahawa objektif jihad juga ialah untuk membolehkan orang-orang mukmin menjalankan ibadat mereka kepada Allah, bersembahyang, menunaikan zakat, menyuruh kepada kebaikan dan melarang dari kemungkaran dalam masyarakat.

Atau dengan kata lain membolehkan manusia bermunajat kepada Allah, tidak tunduk kepada pengaruh kebendaan dan dapat menegakkan keadilan di kalangan masyarakat. Hanya dengan merealisasikan jihad sahaja kita akan dapat membela agama Islam dari dicabuli oleh musuh-musuh Islam dan juga untuk mempertahankan keamanan bumi dari berlakunya kerosakan.

Hakikat Sebenar Keganasan

Apa yang boleh kita saksikan mutakhir ini ialah kekejaman orang-orang Israel terhadap Umat Islam di Palestin. Orang-orang Israel telah menceroboh bumi berdaulat Palestin, merampas tanah, membunuh, dan menghalau Umat Islam Palestin dari tanahair mereka.

Tindakan Amerika Syarikat dan sekutu kuatnya, Britain menyerang Iraq dengan berbagai alasan, menunjukkan sikap angkuh mereka untuk menghapuskan sebuah kerajaan yang diterajui oleh orang Islam. Rakyat Iraq yang sudah cukup tertekan dengan sekatan ekonomi selama ini, terus menderita dengan pencerobohan tentera Amerika dan sekutunya. Saban hari mereka hidup dalam ketakutan. Serangan bom yang tidak mengenal mangsa telah membunuh golongan yang lemah seperti kanak-kanak, perempuan dan orang tua.

Inilah hakikat sebenar keganasan yang boleh kita saksikan di abad ini.

Penutup

Jelaslah kepada kita bahawa Islam ialah agama yang murni. Islam bukan agama keganasan. Ia adalah agama kesejahteraan, keharmonian dan agama perdamaian. Sebarang tohmahan terhadap Islam sebagai ganas adalah tidak benar sama sekali.


Click Here to Read More..
Share

mahasiswa dan semangat juang

Mahasiswa dibimbangi jadi 'kader' pembangkang

KUALA LUMPUR 25 Feb. - Golongan mahasiswa di negara ini seharusnya menumpukan perhatian kepada pelajaran dan tidak terikut-ikut dengan rentak pembangkang.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, perkara yang berlaku pada pilihan raya kampus di universiti awam baru-baru ini cukup membimbangkan kerana mahasiswa dilihat cuba dijadikan alat politik pembangkang.sedutan dari utusan malaysia

Ini jelasnya, sebagai usaha mereka menguasai kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

"Bukan rahsia lagi bahawa pembangkang khususnya Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadikan mahasiswa sebagai alat untuk meneruskan gerakan reformasi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

"Kita tidak pernah takut untuk berdepan dengan Anwar tetapi kita kesal kerana mahasiswa sepatutnya menumpukan perhatian kepada pelajaran.

"Lebih dikesali, universiti dijadikan gelanggang politik oleh pembangkang untuk melebarkan pengaruh mereka di kalangan mahasiswa," katanya dalam blognya, http://umnobahagiancheras.blogspot.com hari ini.

Rabu lalu, lima pengawal keselamatan Universiti Putra Malaysia (UPM) cedera termasuk seorang terpaksa menerima 16 jahitan di tangan semasa cuba menghalang sekumpulan penuntut promahasiswa memasuki pejabat pentadbiran Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti itu.

Mereka bertindak mengadakan demonstrasi hampir 17 jam memprotes tindakan HEP membatalkan kemenangan 11 calon promahasiswa.

Syed Ali berkata, berkaitan pilihan raya kampus, pembangkang dilihat cuba meracuni pemikiran mahasiswa dengan ideologi politik radikal apabila menjadikan revolusi politik di Asia Barat sebagai aspirasi perjuangan mereka.

Beliau seterusnya menggesa kerajaan memantau kemungkinan gerakan pembangkang di universiti didalangi kakitangan serta pentadbir universiti berkenaan.

"Kita bimbang ada 'musang berbulu ayam' yang cuba menyerap fahaman radikal dan politik liberal di kalangan mahasiswa bagi menjayakan agenda Anwar untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN)," tegasnya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menggesa pihak berkuasa menyiasat dakwaan kononnya Anwar akan mengadakan 'perhimpunan rakyat' di Dataran Merdeka dalam masa terdekat ini termasuk mengheret pembabitan mahasiswa.

"Jika benar, saya berharap polis perlu bertindak pantas menanganinya," tambahnya.

ucapan tahniah saya mulakan dengan kemenangan para sahabat Pro M yang berjaya mendominasi universiti-unversiti di malaysia

KEPUTUSAN PRO-MAHASISWA DI PRK 2010/11 DI SELURUH MALAYSIA YANG MENJALANKAN PENGUNDIAN PADA 21/2/2011

UM : MENANG [Menang 23 dari 41 kerusi]
UKM : MENANG [Menang 25 dari 37 kerusi]
UMK : MENANG [Menang 8 dari 12]
UPSI: MENANG [Menang 11 dari 18 kerusi]
USIM: MENANG [Menang bersih]
UMS : MENANG
UPM : KALAH
[Menang 11 dari 43 kerusi]
UTM: KALAH [Menang 11 dari 57 kerusi]
USM Kubang Kerian: MENANG [Menang semua kerusi]
UMSKAL : MENANG [Menang 3 dari 6 kerusi]
USM Penang : KALAH [15 seat dari 39 kerusi]

UTHM, PRO-M KALAH [13 dari 30 kerusi]


berita yang dipaparkan di atas saya kira hanya mahasiswa yang patut menjawabnya. ini lebih menyentuh kepada prinsip dan pendirian mahasiswa dalam keterlibatan mereka terhadap insiden-insiden yang telah berlaku.

mereka katakan bahawa mahasiswa ini adalah kader para pembangkang. betul ke? saya tidak merasakan sedemikian. cuma,kita tidak boleh elakkan satu kelogikan yang ada; para pembangkang itu sedang memperjuangkan keadilan. begitu juga mahasiswa.

kedua-dua golongan ini sedang menentang kegiatan ketidakadilan pihak yang bukan bersama mereka. jadi,saya kira ini bukan masalah mahasiswa adalah kader atau tidak. namun,persamaan fikrah antara kedua-dua golongan ini,itu yang menjadikan mahasiswa dan parti pembangkang adalah serasi.

jika mahasiswa yang mencetuskan huru hara itu adalah kader parti pembangkang,hanya kerana persamaan fikrah,boleh juga saya katakan mahasiswa yang menyokong kerajaan itu juga adalah kader pihak kerajaan.

dalam kejadian-kejadian sebegini pembangkang dikatakan telah mencemarkan medan universiti dengan cubaan pelebaran pengaruh mereka. tohmahan dan dakwaan mula menghujani pihak pembangkang.

bagaimana pula jika pihak kerajaan yang membawa masuk fahaman dan pengaruh mereka? saya yakin,akan diam seribu bahasa tanpa sebarang cantasan.

bagi kekecohan yang berlaku di UPM,mungkin juga ada silapnya bagi mahasiswa yang mencetuskan huru hara tersebut kerana sedikit sebanyak memberi persepsi buruk kepada keluhuran akhlak pejuang keadilan itu sendiri dan juga sifat berhemah golongan intelektual tersebut.

hal-hal sebegini patut dicakna dengan teliti kerana inilah yang akan mejadi modal kepada pihak sana untuk mencerca dan menjatuhkan kredibiliti mahasiswa.

jika hendak berhimpun,biar aman seperti yang pernah sahabat-sahabat mahasiswa lakukan. hanya perlukan sedikit sahaja kesabaran.

soal menang dalam perjuangan walaupun kita kita sering tewas secara zahiri,tapi biarlah kita menang disisiNya. biarlah kita menang dalam erti kata kita telah melepasi penat jerih kepayahan dalam berusaha dan mampu bersabar dalam mendepani setiap longgokan halangan yang ada.

isu ini bukan mahasiswa sahaja yang patut bermuhasabah,pihak pentadbiran yang juga perlu berbuat demikian. semua pihak universiti patut tahu apa punca sebenar segala kekecohan ini. mahasiswa tidak akan bertindak melulu tanpa ada sebab yang membangkitkan semangat juang mereka.

Click Here to Read More..
Share

Gurauan dan Islam

25 February 2011



SELAIN mengumpat, satu daripada bencana yang dilakukan oleh lidah manusia ialah gurauan. Termasuk dalam istilah gurauan ini ialah kelakar, melawak, olok-olok dan berjenaka.

Abdus Samad Falembani dalam kitab Hidayatus Salikin menyebut gurauan sebagai ‘al-mizah’. Beliau membawa hadis Rasulullah yang bermaksud;

“Jangan engkau bantahi saudaramu dan jangan engkau perguraukan dia.”

(Hidayatus Salikin: 170). Menurut Imam al-Ghazali, bergurau itu ditegah syarak kerana ia membawa kepada banyak tertawa.

Banyak tertawa itu mematikan hati dan boleh ‘menanggalkan’ hati. Paling dahsyat, menurut beliau, ia boleh membawa atau mendorong kepada perbuatan derhaka. Ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud; “Seseorang lelaki yang berkata dengan suatu perkataan supaya rakannya tertawa maka dia dijatuhkan ke dalam neraka selama 70 tahun.” Imam Ghazali menasihatkan supaya manusia menjaga lidahnya daripada berkata-kata untuk menimbulkan gelak ketawa.

Kata-kata gurau senda sebenarnya boleh menghilangkan malu seseorang. Ini kerana dalam mencari bahan ketawa, manusia sanggup membuat cerita bohong dan tidak munasabah. Untuk mereka-reka bahan lucu, mereka membuat cerita yang ganjil dan tidak masuk akal dan kebanyakannya cerita dusta.

Inilah puncanya orang yang membuat kelakar boleh hilang malu. Pada hakikatnya malu senjata orang beriman. Malu adalah alamat atau tanda orang yang beriman.Yang paling mengaibkan, sebahagian daripada kita suka membawa cerita lucah atau separuh lucah dalam perkataan semata-mata untuk menimbulkan gelak ketawa orang lain.

Rasulullah bersabda bermaksud; “Malu adalah cabang daripada iman.” Dalam sabda lain, baginda menyatakan; “Malu dan iman seganding. Apabila terangkat salah satu daripadanya maka terangkatlah kedua-duanya.” Dapat difahami daripada hadis ini, jika seseorang itu hilang perasaan malu daripada dirinya maka hilang jugalah imannya.

Namun begitu, bergurau ala kadar dibolehkan. Bagi sesetengah orang yang tidak tahan bergurau mungkin menimbulkan persengketaan atau perkelahian. Maka ini bertentangan dengan kehendak Islam.

Firman Allah bermaksud;

“Sesungguhnya orang beriman itu adalah bersaudara maka perbaikilah hubungan antara kedua-duanya.” (al-Hujurat: 11).

Justeru, elakkanlah bergurau, bersenda melampaui batas perasaan atau pemikiran rasional supaya ukhuwah sesama kita tetap terpelihara.


sumber

Click Here to Read More..
Share

hensem tak aku?

18 February 2011

pelbagai seni dan fesyen pemakaian yang ada pada zaman IT hari ini.kelompok manusia yang kian diterjah arus permodenan yang tidak henti-henti,mendedahkan manusia kepada bermacam bentuk pembaharuan dan gaya bentuk terkini dalam dunia fesyen

zaman dunia hitam-putih dulu,masyarakatnya sekadar berkebaya dan berkot. paling seksi pun,baju kebayanya jarang-jarang dan nampak 'baju kulit' yang dalam.

berbicara tentang fesyen,ada jenis yang baik dan ada yang buruk. namun,skop yang harus kita bicarakan adalah dari sudut kita sebagai muslim.



apa itu fesyen dan berfesyen?

fesyen;gaya pakaian,komestik,tingkah laku dan lain-lain(terutamanya yang baru) yang menjadi kegemaran ramai

berfesyen pula;menunjukkan atau mengikut sesuatu fesyen (dalam cara berpakaian dan lain)



haramkah berfesyen?

jika jika lihat kepada definisi itu sendiri,saya timbulkan semula persoalan kepada anda. adakah salah menggayakan pakaian?

jika kita bergaya dengan helaian yang dipakai agar nampak kemas,berketrampilan dan mampu menonjolkan keperibadian diri adakah salah?

bagaimana pula dengan menggayakan pakaian hingga menampakkan 'pusat bandar' anda dan 'mee halus' atau 'mee maggi' di kepala? lebih-lebih lagi jika menampakkan 'buah-buahan' didada anda atau lutut yang berbulu dek kerana kain yang tidak cukup untuk menutup bahagian lutut seluar jean. bagi semua keadaan ini apa hukum yang sesuai?

tidak mengapa,simpan sahaja keinginan anda untuk memberi hukum.takut-takut silap pula percaturan anda. paling penting,secara asasnya di sisi Islam ada yang baik dan ada yang buruk.



Islam dan fesyen

penghukuman secara pasti bagi fesyen itu tidak boleh kita lakukan. jika diteliti ada keadaan-keadaan yang berlainan dengan keadaan yang lain. maka, jika kita haramkan secara total fesyen itu sendiri tidak boleh juga kerana ada juga fesyen yang tidak bersifat dengan hukum sedemikian. untuk tidak keluar dari neraca islami dalam penghakiman fesyen,gayakanlah mengikut apa yang telah Islam landaskan


dilema fesyen dan muslim

ramai muslim pada hari ini tersepit antara mengenal fesyen Islam dan fesyen barat. kolot,terkebelakang,mundur,tidak sesuai dengan trend semasa..kesemuanya perspektif yang kian berkarat dalam kepala sebahagian besar umat Islam. ianya sudah menjadi sukar untuk dihilangkan.

kurang fahamnya akan falsafah seni pakaian Islam barah yang kian melanda. untuk mengulas tentang makna tersirat di sebalik pensyariatan garis panduan dalam berpakaian,mungkin panjang. kita skip dahulu. tunggu dalam pos yang lain....

secara mudahnya,mereka yang menutup aurat itu akan menjadikan diri mereka lebih 'mahal' berbanding mereka yang hanya menayangkn tubuh mereka

bezakan...barang yang dijual tetapi disimpan dalam ruangan display dan barang yang dijual dan diletakkan dirak-rak jualan..mana yang mungkin lagi mahal? tambah-tambah lagi jika barang pertama tadi dibalut dengan cantik..lagi-lagi lah mahalnya

Busana muslimah

muncul pula trend 'Busana Muslimah' ketika ini. saya sendiri tidak tahu apakah ia sekadar propaganda barat ataupun memang betul-betul usaha murni sesetengah pihak yang ingin mengetengahkan kepada masyarakat Islam fesyen islami yang boleh diterima dunia


dukacitanya,bala menimpa kita. 'islamic fashion festival' yang pernah diadakan ini dikambing hitamkan oleh sesetengah pihak pula bagi menjayakakn niat mereka. keadaan yang berlaku tidak lebih dari sekadar mempersenda pakaian masyarakat Islam di dunia ini.


kemas atau selekeh?

seperti menjadi satu fesyen dalam kalangan penuntut jurusan agama memakai pakaian tidak 'seberapa' berbanding penuntut jurusan duniawi yang lain.

seakan-akan jika anda ambil bidang agama,maka pakaian hendaklah selekeh,kotor,kopiah yang tidak berbasuh,baju tidak bergosok.

bukan saya hendak memperlekeh ataupun mencetuskan kontroversi dengan mempertikai pemakaian jubah,kopiah,serban atau apa jua yang serasi dengan pelajar agama. cuma yang ingin saya highlightkan disini,biarlah apa jua pakaian yang anda pakai pastikan ianya menampakkan kekemasan dan kecantikan Islam. biar bersih!

agama kita cantik dan bersih. biar pakai tu,nampak gah dipandangan masyarakat. jangan pula yang sebaliknya

imej juga menjadi satu taruhan kepada kita dalam konteks dunia hari ini. tercalarnya dakwah sedikit sebnyak tercalar juga kerana kecacatan imej

jaga imej dan pemakaian. moga-moga akan membantu dalam usaha dakwah kita.

Click Here to Read More..
Share

aku bukan YB lg

17 February 2011


mami dan abah seorang tenaga pengajar Al-Quran di daerah batu pahat. antara yang mengambil kesempatan untuk memanfaatkn tenaga mereka,seorang bekas YB yang tinggal di daerah batu pahat. soal parti mana beliau itu tidak perlu diketahui.

satu perkara yang ingin diborakkan bersama anda.mami kata "bagus dia tu.walaupun dah tak jadi calon YB lg,tapi masih rajin buat kerja.sebab tu ramai yang suka dan selesa dengan die"

tertarik sebentar dengan ungkapan mami. ye,wakil dan pemimpin rakyat itu walaupun tidak mendapat mandat jawatan secara rasmi namun tetap berkhidmat untuk masyarakat.

inilah falsafah dalam diri mereka yang bersifat kepemimpinan dan bukan sekadar pemimpin. mengapa 'kePEMIMPINan' dan bukan 'kePIMPINan?

seperti ungkapan dalam prakata penulis bagi buku 'Kuasa kePEMIMPINan Al-Fateh',dinyatakan bahawa kepemimpinan itu merujuk kepada pembelajaran menjadi manusia berpengaruh sama ada memegang jawatan ataupun tidak. manakala kepimpinan pula tertumpu kepada posisi dalam organisasi.

maka boleh bukan untuk kita nisbahkan sifat kepemimpinan ini kepada bekas YB itu.beliau bukan insan bekepimpinan yang sekadar bergantung kepada posisi dan kedudukan tapi insan bekepemimpinan yang sentiasa terus berpengaruh dalam kelompok manusia dan membina ikatan bersama mereka walaupun tidak berjawatan

satu sifat yang perlu kita prihatin bagi mereka yang mendedikasikn mereka untuk berkhidmat kepada rakyat secara langsung; membantu meringankan serta memudahkan urusan rakyat tanpa mengira waktu

ingat! bukanlah medan politik(dalam konteks sekarang) itu bertujuan asal untuk merebut kuasa hingga wujudnya menang kalah. tetapi ia adalah satu paltform bagi mereka yang sanggup menyerahkan diri kepada masyarakat dalam menjadi satu agen yang bertindak sebagai tulang belakang rakyat dalam menghadapi segala bentuk kekangan hidup yang datang.

bagi saya,amat silap jika mereka yang menjadi wakil rakyat tetapi tidak sedikti pun memudahkan rakyat.malah menambahkan kekusutan dan keserabutan kepada rakyat.

sebab itu seharusnya bagi mereka yang sudah tamat tempoh bekerja secara rasmi sebagai pemimpin rakyat,terus berbakti dalam apa jua posisi anda selepas itu. anda yang memilih untuk menjadi pemimpin rakyat.mengapa dihadkan sahaja khidmat anda untuk tempoh tertentu? rakyat mengenali anda. gunakan sifat kepemimpinan yang ada untuk terus membina pengaruh dan menolong rakyat.

akhlak dan peribadi yang menjadi pakaian bagi pemimpin yang berjaya.mereka dihormati bukan kerana ketinggian jawatan dan posisi akan tetapi dek kerana sinaran perilaku dan kehalusan budi pekerti sepanjang memimpin.

itulah seni memimpin gaya Al-Quran yang diterjemahkan oleh Rasulullah. satu pakej kepemimpinan yang begitu terbilang dalam sejarah ketamadunan manusia. melengkapi kesemua cara memimpin bagi setiap keadaan yang berlaku.

Click Here to Read More..
Share
Related Posts with Thumbnails